Om udviklingshæmmede
For supplerende information henvises til artiklen: udviklingshæmning
Bofælleskaber, botilbud og bosteder
Bofælleskaber, botilbud og bosteder for udviklingshæmmede udbydes og administreres af de enkelte kommuner. Du kan finde de kommunale bofælleskaber, botilbud og bosteder på den enkelte kommunes hjemmeside.
Der henvises desuden til:
- Udviklingshæmmedes Landsforbunds hjemmeside ulf.dk
At arbejde med udviklingshæmmede
Hvis man vil arbejde med udviklingshæmmede, er der flere ting man skal være opmærksom på:
- Idet udviklingshæmmede menneskers adfærd varierer, kræver arbejdet, at man nøje observerer og identificerer den udviklingshæmmedes evner og potentiale
- Forudintaget kategorisering af udviklingshæmmede individer skal undgås
- I og med, at man kommer til at arbejde med mennesker, som ikke har de samme muligheder for at tilegne sig viden eller sociale koder skal man kun gå ind i det at arbejde med udviklingshæmmede, hvis man er god til at være tålmodig og er tolerant overfor andre perspektiver.
Aktiviteter i arbejdet
- Aktiviteter bør opdeles i håndterbare dele og foregå i en strategisk rækkefølge, der tager hensyn til den udviklingshæmmedes indlæringsmæssige fremskridt
- Gentagelse er en essentiel del af arbejdet; gentagelse kan også lette indlæring af vigtige opgaver. Her kan ens tålmodighed blive testet: mange udviklingshæmmede skal have ting at vide flere gange end mennesker, der ikke er udviklingshæmmede. Det er en del af deres læringsproces, og bidrager altså til noget positivt – men man skal nogle gange have tålmodigheden med sig.
- Demonstrér og vis de udviklingshæmmede individer, hvordan tingene gøres (når det er muligt)
- Brug verbale instruktioner der er klare og nemme at forstå
- Overvåg alle aktiviteter (især dem der kan involvere uheld eller skader) – men pas samtidig på med at overbeskytte udviklingshæmmede individer. Det handler om at finde en god balance, så de er trygge og sikre, men også føler sig som selvstændige individer.
- Planlæg aktiviteter ud fra den udviklingshæmmedes alder
- Prøv at tilsigt at aktiviteterne svarer til dens udviklingshæmmedes evner
- Når det er muligt, bør man forsøge at starte en aktivitet i den udviklingshæmmedes niveau – frem for på det lavest mulige niveau
- Planlæg aktiviteter der er anvendelige i forbindelse med job, socialt samvær, indlæring osv.
- Aktiviterne bør involverer så mange sanser som muligt. Eksempelvis bidrager det for mange udviklingshæmmede til meget glæde at lytte til musik.
Hjælpemidler i arbejdet
- Mindre grupper og fællesaktiviteter kan lette social udvikling for udviklingshæmmede
- Fastsæt regler for passende opførsel og vær konsekvent i håndhævelsen af reglerne
Udviklingshæmmede og livskvalitet
Der har de senere år været meget fokus på livskvaliteten hos udviklingshæmmede, hvilket bl.a. hænger sammen stigende interesse for fænomenet blandt i sociologiske og pædagogiske kredse.
Læs evt. også denne udgivelse, der baserer på en case fra Skov Natur og Friluft Værkstedet.
Kilder og relevante eksterne links
- Hvis du er interesseret i at arbejde med udviklingshæmmede mennesker, findes der mange jobmuligheder.
- Denne artikel giver en god forståelse af, hvad det vil sige at arbejde med udviklingshæmmede. Du kan desuden se en omfattende liste over relevante institutioner og forbund.
- Herudover kan du læse om grundprincipperne for aktiviteterne i arbejdet med udviklingshæmmede.