Mennesker, der ønsker at arbejde med konflikthåndtering, skal først og fremmest tilegne sig de såkaldte “forståelsesmæssige evner” og de “kompetencemæssige evner”
Om konflikthåndtering
Vi anbefaler disse bøger:
Hvad kræver konflikthåndtering?
Evnerne, der kræves til konflikthåndtering, er relativt simple, men de er ikke altid en del af almindelig opdragelse.
Der synes at være faglig konsensus om, at konflikthåndtering især kræver evner inden for to områder:
- Forståelsesmæssige evner: Forståelse for- og bevidsthed om konflikter, konflikthåndtering og kommunikation. Det kan man også kalde empatiske evner. Det at være i stand til at forstå andre menneskers situation giver bedre muligheder for, at kunne sætte sig ind i hvorfor de har en bestemt holdning eller kæmper for noget man måske er uenig i.
- Kompetencemæssige evner: Kompetencer indenfor konflikthåndtering og kommunikation. Forståelse er ikke nok – man skal samtidig kunne mediere konflikthåndteringen. At være god til at kommunikere og stå imellem to eller flere stridende parter er en central del af konflikthåndtering. Samtidig skal man også nogle gnage være i stand til ikke at vælge side.
Forståelsesmæssige evner i forhold til konflikthåndtering
Det første område er det forståelsesmæssige: Et individ bliver nødt til at forstå konflikternes årsager, typer, strategier, taktikker og naturer.
Et individ skal forstå konfliktteorierne om følgende mekanismer:
- Hvordan og hvorfor opstår konflikter?
- Hvor og hvornår forekommer konflikter almindeligvis?
- Hvilke forskellige strategier og taktikker kan anvendes til at håndtere konflikterne?
Kompetencemæssige evner i forhold til konflikthåndtering
Det andet område er det kompetencemæssige: Udover at forstå kommunikation og konfliktteori bliver individet nødt til at være kompetent inden for en række basale kommunikative områder og udvikle et arbejdsmæssigt repetoire af evner til konflikthåndtering. Man kan lave en længere liste over evner og færdigheder, som er nødvendige i forbindelse med avanceret konflikthåndtering – der er dog to basale kommunikationsevner, som forudgående kræves, for at enhver konflikthåndtering kan være effektiv:
- At lytte
- At stille spørgsmål
Individer, der er nye i forhold til konflikthåndtering, bør først og fremmest arbejde med de basale kommunikationsevner.
Sidenhen kan man arbejde videre med følgende evner:
- Fortæl hvad du har på hjerte
- Lyt grundigt
- Udtryk stærke følelser på en hensigtsmæssig måde
- Forbliv rationel så længe som muligt
- Giv og tag
- Undgå alle harmfulde kommentarer og påstande
Konflikthåndtering i organisationer
For enhver organisation, der skal sikre sin effektivitet og indfrielse af sine målsætninger, er det nødvendigt, at den består af mennesker, der har en fælles vision. Klare mål for de enkelte individer/afdelinger/grupper er ligeledes essentielt.
I den forbindelse har man behov for metoder til at genkende og løse konflikter imellem mennesker, således at konflikten ikke bliver så alvorlig, at denne ikke kan løses eller at samarbejdet bliver umuligt.
Alle medlemmer af enhver organisation er nødt til at have metoder til at holde konflikter på et minimum – og til at løse problemer, der er udløst af en konflikt, inden konflikten bliver en stor arbejdsmæssig forhindring.
Denne type konflikter kan opstå i alle typer organisationer (NGO´er, politiske partier, virksomheder, regeringer osv.).
Konflikthåndtering er processen, hvor man planlægger, hvordan man vil undgå konflikter, når det er muligt, og hvor man organiserer sig således, at man er i stand til at løse konflikten så hurtigt og gnidningsfrit som muligt.
Om konlikter og konflikthåndtering
Konkurrence og konflikthåndtering
“Konkurrence” bringer almindeligvis det bedste frem i mennesker, idet de stræber efter at gøre deres bedste. Fair og venlig konkurrence fører ofte til nye rekorder, opfindelser eller ekstreme indsatser i forbindelse med f.eks. at løse et problem.
Når konkurrence bliver uvenlig, bitter eller ligefrem fjendsk, kan konflikter derimod nemt opstå – og dette kan få det værste frem i folk.
Almindelige årsager til konflikter
Årsager eller kilder til organisatoriske konflikter kan være mange og forskellige. De mest almindelige er følgende:
- Mangel på ressourcer (finanser, udstyr, faciliteter osv.)
- Forskellige holdninger, værdier eller opfattelser
- Uenighed om behov, mål, prioriteter og interesser
- Dårlig kommunikation
- Dårlig eller utilstrækkelig organisatorisk struktur
- Mangel på teamwork (gruppesamarbejde)
- Mangel på klarhed i arbejdsroller og ansvar
Konflikter og konflikthåndtering mellem individer
Mennesker har forskellige måder at kommunikere på, forskellige ambitioner, politiske eller religiøse overbevisninger og forskellige baggrunde. I vores mangfoldige samfund er muligheden for, at disse forskelle fører til konflikter altid til stede.
I forbindelse med konflikthåndtering er det derfor vigtigt, at man er årvågen og klar til at forebygge situationer, hvor konflikter kan opstå.
Konflikter og konflikthåndtering mellem grupper
Når mennesker danner grupper, har de en tendens til at fremhæve de ting, der gør deres gruppe bedre eller anderledes end de andre grupper. Dette sker både i sport, kultur, politik, religion og på arbejdspladser, og kan i nogle tilfælde ændre sund konkurrence til destruktiv konflikt.
Konflikthåndtering mellem grupper er meget forskellig fra konflikthåndtering mellem individer, idet grupper kan opløses eller omstruktureres.
Konflikter og konflikthåndtering i grupper
Selv indenfor en organisation eller et team kan konflikter opstår pga. individuelle forskelle eller ambitioner. Rivalisering mellem undergrupper (grupper i gruppen) kan være en anden årsag til konflikter.
Alle ledere og medlemmer af organisationen er derfor nødt til at være opmærksomme på gruppens dynamik såvel som faresignalerne på konlikt for at sikre effektiv konflikthåndtering.
Anbefalede bøger
Vi anbefaler disse bøger:
- Konflikthåndtering kræver især en forståelse af kognitive og kommunikative mekanismer.
- Som regel skyldes konflikter mangel på ressourcer, forskellige holdninger og værdier, modstridende interesser eller dårlig kommunikation.
- Her på siden kan du læse om hvilke kompetencer, der er essentielle i konflikthåndtering.